၂၀၁၁ ခု ႏွစ္ ႏွစ္ေဟာင္းမွ လုပ္ေဆာင္မႈအေဟာင္းမ်ား ႏွင့္ ေအာင္ၿမင္မႈအဆင့္မ်ား
မတူကြဲၿပားၿခင္းႏွင့္ၿငိမ္းခ်မ္းေရးပါတီသည္ ဒိုင္ဗားစတီးလစဥ္ထုတ္စာေစာင္ကိုထုတ္ေ၀ၿပီး အႀကံၿပဳ တင္ၿပၿခင္း - အနာဂတ္ႏိုင္ငံအတြက္ ၿပဳၿပင္ေၿပာင္းလဲသင့္သည္မ်ားကို ေ၀ဖန္ေထာက္ၿပၿခင္းကို တစ္စိုက္မတ္မတ္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ရာ ေအာင္ၿမင္မႈရသည္ဟု ထင္ၿမင္ယူဆရဖြယ္မ်ား ၊ အမ်ားေဆြးေႏြးရ သည္အထိ လႈံ႕ေဆာ္ႏိုင္ခဲ့ သည္ဟုထင္ၿမင္ယူဆ ဖြယ္မ်ား ႏွင့္ လံႈ႕ေဆာ္ဆဲၿပႆနာမ်ားကို - သံုးပိုင္း ပိုင္းၿပီးတင္ၿပပါမည္ ။
အပိုင္း(၁)
ေအာင္ၿမင္မႈရသည္ဟု ထင္ၿမင္ယူဆရဖြယ္မ်ား
ပဲဆီ - ႏွမ္းဆီ - စက္ဆီ
ေတးသံရွင္ နီနီခင္ေဇာ္က ဆိုသည္ ။ ပဲဆီ ႏွမ္းဆီ စက္ဆီ ။ ယခု က်ေနာ္ ေၿပာမည့္ ကိစ္ၥသည္ ပဲဆီ ႏွမ္းဆီ မဟုတ္ စက္ဆီကိစၥၿဖစ္ပါသည္ ။ စက္ဆီဆိုသည္မွာ ဓါတ္ဆီ ၊ ဒီဇယ္ဆီ ၊ ေရနံဆီၿဖစ္သည္ ။
ဓါတ္ဆီႏွင့္ ဒီဇယ္ဆီကိုေတာ့သိသည္ ။ ေရနံဆီကိုဘယ္လိုသံုးသလဲမသိႀက ။ အမွန္က ေရနံဆီသည္ ေလယာဥ္ဆီၿဖစ္ေလသည္ ။ ေလယာဥ္ဆီဆိုလွ်င္ၿဖင့္ ဟိုးယခင္က ဇစ္ပို မီးၿခစ္ထဲ ထည့္ၿခစ္သည့္ ဆီကိုသာသိသည္ ။
ေလယာဥ္ပ်ံအင္ဂ်င္ေတြ နည္းပညာတိုးတက္လာသည့္ႏွင့္အမွ် မီးေဘး လံုၿခံဳေရးအတြက္ မီးေလာင္ လြယ္ေသာ ဆီမ်ိဳးကို မသံုးေတာ့ ဟဲဗီးကယ္ရိုးဆင္း ကိုေၿပာင္းလဲသံုးလာသည္ ။ ( ဒီေနရာမွာ တက္ကႏိုလိုဂ်ီ ဆန္ဆန္ ဆီအုပ္စုေတြ အေႀကာင္း ၊ အင္ဂ်င္အုပ္စုေတြအေႀကာင္း ရွင္းၿပမည္မဟုတ္ပါ သိခ်င္လွ်င္သီးသန္႔ ဖုန္းဆက္ေမးပါ ။ )
ယေန႔ေခတ္ေလယာဥ္ဆီဆိုလွ်င္ ေရနံဆီဟုသိထားရန္သာၿဖစ္ပါသည္။ေရနံဆီကို ဓါတ္ဆီႏွင့္ေရာ လွ်င္ဓါတ္ဆီ အတုၿဖစ္သည္ ။ ေရနံဆီကို ဒီဇယ္ႏွင့္ေရာလွ်င္ ဒီဇယ္အတုၿဖစ္လာ သည္ ။ အတုႏွင့္ယဥ္ပါးေနေသာ စက္ေတြအစစ္ ဆိုလွ်င္ မႏိုးခ်င္ ။စက္ဆီ ကိစၥ ဆက္ေၿပာမည္ ။
စက္သံုးဆီ - သံုးစြဲရေသာ ေနရာမ်ား -
(၁) အိမ္သံုးမီးစက္မ်ား
(၂) အင္ဂ်င္ပါ၀ါသံုးေရတင္စက္ / ေလမႈတ္စက္မ်ား
(၃) ေထာ္လာဂ်ီ / ထြန္စက္/ ဆိုင္ကယ္
(၄) စက္တပ္ေရယာဥ္မ်ိဳးစံု
(၅) ေမာ္ေတာ္ကား
(၆) မီးရထား
(၇) ေလယာဥ္ပ်ံ
စက္သံုးဆီ ရႏိုင္ေသာ ေနရာမ်ား -
ၿပည္တြင္းမွ ေရနံဆီ (ေလယာဥ္ဆီ) အဓိကထြက္သည္ ။
ဒီဇယ္ / ဓါတ္ဆီသည္ ၿပည္ပမွ အဓိက တင္သြင္းရသည္ ။
ထုတ္လုပ္ပံု / တင္သြင္းပံု / ယခုၿဖန္႔ၿဖဴးပံု
ေရနံစိမ္းကို ႏိုင္ငံေတာ္ ႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ ဖက္စပ္လုပ္ငန္းမ်ား မွ အဓိကထုတ္ လုပ္သည္ ။ ေရနံစိမ္းက ေရနံဆီအလြယ္တကူမ်ားမ်ားစားစားထြက္သည္ ။ ပုဂၢလိက လုပ္ငန္းငယ္မ်ားက မၿဖစ္စေလာက္ထုတ္လုပ္ သည္ ။ ဒီဇယ္အတု/ ဓါတ္ဆီအတု ထြက္သည္ ။
ၿပည္ပမွတင္သြင္းၿခင္းသည္ ပုဂၢလိက လြတ္လပ္စြာ တင္သြင္းခြင့္မရွိ ၊ လြတ္လပ္ေသာ ယွဥ္ၿပိဳင္ ၀ယ္ယူခြင့္ မရွိ ။ လြတ္လပ္ေသာ ယွဥ္ၿပိဳင္ေရာင္းခ်ခြင့္မရွိ ။ လြတ္လပ္ေသာ ေစ်းႏႈန္းႏွင့္ ေရာင္းခ်ခြင့္မရွိ ။
ႏိုင္ငံေတာ္ပိုင္ ယာဥ္ရထားမ်ားကို ႏိုင္ငံေတာ္မွ သတ္မွတ္ေစ်းႏွင့္ ေရာင္းသည္ ။ ပုဂၢလိက ေမာ္ေတာ္ကားမ်ားကို ဆီဆိုင္မ်ားမွာ စာအုပ္ၿပထုတ္ယူရသည္ ။ သတ္မွတ္အတိုင္း အတာသာ ေရာင္းသည္ ။
ပုဂၢလိကပိုင္ေသာ (၁) အိမ္သံုးမီးစက္မ်ား (၂) အင္ဂ်င္ပါ၀ါသံုးေရတင္စက္ / ေလမႈတ္စက္မ်ား (၃) ေထာ္လာဂ်ီ / ထြန္စက္/ ဆိုင္ကယ္ (၄) စက္တပ္ေရယာဥ္မ်ိဳးစံု ကို ဘယ္သူမွ တရား၀င္မေရာင္း ေမွာင္ခိုဆိုင္က ၀ယ္ယူရသည္ ။
ေမွာင္ခိုဟူသည္မွာ -
ဆီေမွာင္ခိုဟူသည္မွာ အဘယ္နည္း ။ ဆိုရွယ္လစ္ သေဘာသဘာ၀အရ အရာရာကို သမဆိုင္က ထုတ္ယူရ သည္ ။ အၿပင္မွာေရာင္းသမွ်ေမွာင္ခိုသူၿဖစ္သည္ ။ ေမွာင္ခိုအမ်ိဳးမ်ိဳးရွိ သည္ ။ ၿပည္သူလူထု ကိုဒုကၡေပးမည့္ လက္နက္ေမွာင္ခို ၊ ဘိန္းေမွာင္ခို ၊ မူးယစ္ေဆး၀ါးေမွာင္ခို ၊ ေလာင္းကစားေမွာင္ခို ၊ ၿပည့္တန္ဆာေမွာင္ခို ေတြၿဖစ္သည္ ။
ဒီႀကားထဲ ဆီေမွာင္ခိုဆိုတာလည္းေပၚလာသည္ ။ ဆီေမွာင္ခိုေတြက ခိုးယူေရာင္း ခ်သူကတဆင့္ ၿပန္လည္၀ယ္ ယူေရာင္းခ်ရတာၿဖစ္သည္ ။ ခိုးယူသူဆိုသည္မွာ တစ္ဂါလံသံုးစြဲထားသည္ကို ႏွစ္ဂါလံစာရင္းၿပ၍ ခိုးယူေရာင္းခ်သူ ၊ မိမိသံုးပိုင္ခြင့္ကို ေလွ်ာ့သံုး၍ ၿပန္ေရာင္းခ်သူ တို႔ထံမွ တဆင့္ၿပန္ေရာင္းသူေတြကို ဆီေမွာင္ခိုေတြ ဟုေခၚသည္ ။
အရက္လိုင္စင္မရွိဘဲ အရက္ေရာင္းလွ်င္ အရက္ပုန္းဆိုင္ အရက္ေမွာင္ခို ေရာင္းသူဟု ေခၚႏိုင္ေသး သည္ ။ ဆီေရာင္းသည့္အတြက္လိုင္စင္မလုပ္ဘဲ ေရာင္းေသာေႀကာင့္ ဆီေမွာင္ခိုဟု လည္းေခၚႏိုင္သည္ ။ အရက္ေရာင္းဖို႔က လိုင္စင္ထုတ္ ေပးတာရွိသည္ ။ အခြန္မ်ားလို႔ လိုင္စင္ မေဆာင္ဘဲ အရက္ေမွာင္ခိုၿဖစ္လာ သည္ ။ ဆီေရာင္းဖို႔ လက္လီဆိုင္ေတြအတြက္ လိုင္စင္ထုတ္ေပးတာ မရွိ ။ ဆီ၀ယ္ဖို႔ေနရာ မရွိ ။အဲဒါေႀကာင့္ သံုးစြဲသူေတြရဲ႕၀ယ္လိုအားက ဆီေမွာင္ခိုေတြကိုေမြးထုတ္ သည္ ။ အရက္သည္ မူးယစ္ေစတတ္သည္ ။ စက္ဆီသည္ အင္ဂ်င္မ်ားကိုုလည္ႏိုင္စြမ္းသည္ ။ အဲသလိုနဲနဲေတာ့ကြာ သည္ ။
ၿဖစ္စဥ္အမွန္နဲ႕အမွား
စက္ဆီအေရာင္းအ၀ယ္အတိုးအႀကိတ္ ၿပႆနာေတြတက္ေနသည္ အမွန္ နဲ႕ အမွားေတြကို ဇယားခ်ႀကည့္မည္ ။ အမွန္နဲ႔အမွားေတြသည္ ဂ်ာေအး သူ႕အေမရိုက္ ဆက္စပ္ေနတတ္သည္ ။ ေၿဖရွင္းရခက္သည္ ။ အမွားတစ္ခုကို ေၿဖရွင္းဖို႔ အမွန္ကို သြားၿပီး ထိခိုက္ေၿဖရွင္းရတာမ်ိဳးမၿဖစ္ရန္လိုသည္ ။ ရွင္းတတ္လွ်င္လြယ္သည္ ။ ရွင္းလိုစိတ္ ရွိလွ်င္လြယ္ သည္ ။
စက္ဆီ ကိစ္ၥကို အမွန္ နဲ႕ အမွား ဇယားခ်ႀကည့္ပါစို႔
အမွန္မ်ား
(၁) ေမာ္ေတာ္ကားတစ္စီး လိုအပ္သည့္ ဆီကို ေပါက္ေစ်းၿဖင့္ ႀကိဳက္ရာေနရာက ႀကိဳက္သေလာက္ ၀ယ္ခြင့္ရွိရမည္ ။
(၂) စက္တပ္ေရယာဥ္တစ္စီး သြားလာေမာင္းႏွင္ဖို႔ လိုအပ္သည့္ ဆီကို ေပါက္ေစ်းၿဖင့္ ႀကိဳက္ရာေနရာက ႀကိဳက္သေလာက္ ၀ယ္ခြင့္ရွိရမည္ ။
(၃) လယ္ယာသံုး/အိမ္သံုးစက္မ်ားအတြက္ လိုအပ္သည့္ ဆီကို ေပါက္ေစ်းၿဖင့္ ႀကိဳက္ရာေနရာက ႀကိဳက္သေလာက္ ၀ယ္ခြင့္ရွိရမည္ ။
(၄) ဆီဆိုင္မ်ား လုပ္ငန္းလိုင္စင္ခ်ထားေပးၿပီး အခြန္အခေကာက္ရမည္ ။ မီးေဘး လံုၿခံဳေရး အရံအတားရွိရ မည္ ။
(၅) ဆီဆိုင္ရွင္မ်ား ေပါက္ေစ်းၿဖင့္ ( မိမိႏွစ္သက္ရာ ႀကိဳက္ေစ်းၿဖင့္ ) လြတ္လပ္စြာ၀ယ္ခြင့္/ ေရာင္းခြင့္ရွိရ မည္ ။
(၆) ဆီ၀ယ္သူမ်ားမ်ား ရွိသည့္ေနရာမွန္သမွ် ဆီဆိုင္ ေတြ လိုက္ဖြင့္ခ်င္သည္ ။ ဖြင့္ခြင့္ရွိရမည္ ။ ဆီဆိုင္ဖြင့္ရမည့္ ေဒသကို ဆိုင္ရွင္က ေရြးခြင့္ရွိရမည္ ။ ( ေနရာ မဟုတ္ပါ ေဒသကိုသာညႊန္းပါ သည္ ။ မီးေဘး လံုၿခံဳေရးအတြက္ အေၿခခံလိုအပ္ခ်က္ ေနရာႏွင့္ လံုၿခံဳေရးအဆင့္အတန္းကို ႏိုင္ငံေတာ္မွ သတ္မွတ္ ႏိုင္သည္ ) ။
အမွားမ်ား
(၁) ဆီေစ်းတက္မည္စိုးရိမ္သၿဖင့္ ပုဂ္ၢလိကဆီကုန္သည္ေတြ လြတ္လပ္သည့္ ေပါက္ေစ်းေရာင္းခ်ခြင့္ကို ပိတ္ပင္သည္ ။
(၂) ပုဂၢလိက ၀ယ္ယူတင္သြင္းၿဖန္႔ၿဖဴးခြင့္ကိုပိတ္ပင္သည္ ။
(၃) ေမာ္ေတာ္ကားမွလြဲ၍ က်န္ေသာ စက္ကရိယာမ်ားအတြက္ ဆီ၀ယ္ႏိုင္ေသာတရား၀င္ ေနရာ အေရာင္း ဆိုင္မရွိ ။
(၄) ပုဂၢလိက ေမာ္ေတာ္ကားမ်ားအတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္မွ စိုက္ထုတ္က်ခံၿခင္းသည္ေမာ္ေတာ္ကား မရွိသူမ်ား ၏ အခြန္ကို အလြဲသံုးစားၿဖစ္ၿခင္း ။
ၿပႆနာအတြဲမ်ားေၿဖရွင္းရန္စဥ္းစားၿခင္း
(၁) လြတ္လပ္သည့္ေစ်းကြက္အတိုင္း စက္ဆီေရာင္းခ်ခြင့္ေပးပါက ဆီေစ်းတက္ႏိုင္သည္ ။ ဆီေစ်း ႏွစ္ဆတက္လွ်င္ က်န္ကုန္စည္ ေစ်းႏွစ္ဆတက္မည္ဟု ထင္ၿမင္ၿခင္းသည္မဟုတ္ ။ ဆီတစ္ဂါလံသံုးၿပီး သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေသာ ကုန္စည္သည္ ဆီတစ္ဂါလံဖိုး သာရွိသည္မဟုတ္ ။
ဥပမာ ဆီတစ္ဂါလံ ၄၀၀၀ က်ပ္မွ ၈၀၀၀ က်ပ္သို႔ ေစ်းတက္ေသာ္ ဆီတစ္ဂါလံႏွင့္ သယ္ပို႔ႏိုင္ေသာ ကုန္စည္သည္ ( အပိုင္းတစ္ခုအတြက္ ရွစ္သိန္း က်ပ္ဖိုး ၿဖစ္ပါက ) ဆီေစ်း ေလးေထာင္မွ ရွစ္ေထာင္သို႔ တက္သည့္အတြက္ ကုန္စည္ဖိုး ဆယ့္ေၿခာက္သိန္းၿဖစ္ရန္မလို ။ ရွစ္သိန္း ရွစ္ေထာင္မွ ရွစ္္သိန္း ႏွစ္ေသာင္း ထက္ပိုမည္မဟုတ္ ( ႏွစ္ေသာင္းသည္ အၿခားအပိုင္းမ်ားမွ ၿမင့္တက္လာေသာ စက္ဆီဖိုးၿဖစ္မည္ ။ ) ဒါကို ကုန္သည္မ်ားက ဆင္ေၿခေပးၿပီး ဆီေစ်း ႏွစ္ဆတက္လွ်င္ ကုန္စည္ေစ်း ႏွစ္ဆတက္မည္ ဆိုသည္မွာမမွန္ ။ ( တစ္ခ်ိန္ တစ္ခါက အထင္ကရ ႏိုင္ငံေရးသမား တစ္ေယာက္က မီဒီယာတစ္ခုမွာ ႏွစ္ဆတက္မည္ ဟု ေၿပာ ဖူးသည္ )။
(၂) ဆီေမွာင္ခိုဟူသည္မွာ မရွိ ။ ဆီေမွာင္ခိုဟုေခၚရန္မလို ။ ဆီသူခိုးကသပ္သပ္ၿဖစ္သည္ ။ ေလာင္စာဆီ အလြဲသံုးစားသူ / ေလာင္စာဆီသူခိုး က သီးသန္႔ၿဖစ္သည္ ။ ႏိုင္ငံေတာ္ပိုင္က႑မ်ိဳးစံု ( ဆီသိုေလွာင္ရံု ၊ ႏိုင္ငံေတာ္အေရာင္းဆိုင္ ၊ ႏိုင္ငံေတာ္ယာဥ္လိုင္း ) ႏွင့္ ပုဂၢလိက ဆီႏွင့္ပတ္သက္ေသာ လုပ္ငန္း မ်ားမွ စက္သံုးဆီမ်ားကို အလြဲသံုးစား လိမ္လည္ခိုးထုတ္သူသည္ ဆီသူခိုးေတြၿဖစ္သည္ ။ ထိုသူေတြမွ ထံမွ ဆီၿပန္၀ယ္ယူေရာင္းခ်သူသည္ သူခိုးလက္ခံ သာၿဖစ္မည္ ။ ဆီေမွာင္ခိုဟု ေခၚရန္အေႀကာင္းမရွိ ။ ဆီသည္ တရားမ၀င္ကုန္စည္မၿဖစ္ေစရ ။ စက္သံုးဆီသည္ လူကို ဒုက္ၡေပးေသာ အရာမဟုတ္ စက္ကရိယာမ်ား လည္ပတ္အလုပ္လုပ္ရန္ ေထာက္ပံ့ ေသာကုန္စည္သာၿဖစ္သည္ ။ ဆီေမွာင္ခိုဟူသည္ လံုး၀မရွိ ။ လံုး၀ အမည္တပ္ရန္ မလို ။ ( အခြန္ ေရွာင္လႊဲၿခင္း ႏွင့္ ေနရာထိုင္ခင္း မီးေဘးလံုၿခံဳေရးသာ ေၿဖရွင္းေပးရန္လိုသည္ )
(၃) ေမာ္ေတာ္ကားမွအပ က်န္ေသာ အင္ဂ်င္မ်ား လည္ပတ္ရန္ တရား၀င္ စက္သံုးဆီ ၀ယ္ရာေနရာမရွိၿခင္းသည္ ဥပေဒေႀကာင္း အရ ဟာကြက္ၿဖစ္သည္ ။ မည္သူမဆို စက္သံုးဆီေရာင္း ခ်ခြင့္ရွိေစရမည္ ။ ပမာဏ အနည္းအမ်ား အဆင့္အလိုက္ မီးေဘးလံုၿခံဳေရး ပံုစံခ်ၿပီး ေရာင္းခ်ခြင့္ ေပးရမည္ ။ အခြန္ေကာက္ရမည္ ။ ႀကီးေလးေသာ အခြန္မၿဖစ္ ေစရ ။
(၄) ေမာ္ေတာ္ကား စာအုပ္ႏွင့္သတ္မွတ္ထုတ္ယူတဲ့ကိစၥ - ေမာ္ေတာ္ကားေတြက ဆီဆိုင္ကဆီေတြ ၀ယ္ၿပီးအၿပင္မွာ ေမွာင္ခိုထုတ္ေရာင္းေနလို႔ သတ္မွတ္ ပမာဏအတိုင္း ဆီစာအုပ္ႏွင့္ထုတ္ေပးတဲ့ ကိစၥၿပန္လုပ္ရတာၿဖစ္သည္ဟု ““လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ေတာ္ႀကီး ေဒါက္တာၿမတ္ဥာဏစိုးက ၀ီးကလီးအလဲဗင္း””မွာ အင္တာဗ်ဴးေၿဖဆိုသြား သည္ ။ ေဒါက္တာ ၿမတ္ဥာဏစိုး၏ အေၿဖကို ဘ၀င္မက် ကန္႔ကြက္ပါသည္ ။
ေမး - ၀ီးကလီးက ေမးသည္ - ““စက္သံုးဆီဆိုင္ေတြမွာဓါတ္ဆီတန္းစီေနႀကတဲ့ကား ေတြက တစ္ေမွ်ာ္တစ္ ေခၚႀကီးပဲ ဆရာ ။ ေနာက္ၿပီးဆရာကလည္း စက္သံုးဆီၿဖန္႔ၿဖဴးၿခင္းနဲ႕ ပတ္သက္လို႔ ေမးၿမန္းခဲ့ တယ္ ။ အဲဒါနဲ႕ပတ္သက္လို႕”” –
ေဒါက္တာၿမတ္ဥာဏစိုးေၿဖ - ““စက္သံုးဆီဆိုတာနဲ႕ ဆီဆိုင္ေတြမွာကားေတြတန္းစီ ေနတာ ကိုဘဲ လူေတြကၿမင္တယ္ ။ ဆီစာအုပ္ၿပန္လုပ္ရတာကိုၿမင္တယ္ ။ ၿပႆနာရဲ႕ အရင္း အၿမစ္ကိုၿမင္တတ္ဖို႔လိုတယ္ ။ ဘာၿဖစ္လို႔တန္းစီၿပီးတိုးေနရလဲ။ ဓါတ္ဆီကိုစက္တပ္ယာဥ္ေတြကႀကီးပဲသံုးေနတာမဟုတ္ဘူး။ လယ္ယာသံုးစက္ကရိယာေတြ လည္းသံုးတယ္။ ေနာက္ အေသးစား အိမ္တြင္းစက္မႈလက္မႈလုပ္ငန္း ေတြကလည္းသံုးတယ္ ။ မီးစက္တို႔ဘာတို႔အကုန္လံုးသံုးတယ္ ။ အဲဒါေတြ အတြက္ကို စက္သံုးဆီၿဖန္႔ၿဖဴးမႈစနစ္ ကထိေရာက္မႈမရွိဘူး ။ကၽြန္ေတာ္တို႔ ပုဂၢလိကကိုလႊဲေၿပာင္း ေပးလိုက္ၿပီ။ ဒီဆီဆိုင္ေတြ အကုန္လံုးကေမာ္ေတာ္ကား၊ ေမာ္ေတာ္ဆိုင္ကယ္၊ စက္ေလွ၊ စက္တပ္ယာဥ္ေတြဒါ ေတြပဲေရာင္း တဲ့အခါက်ေတာ့ ေမွာင္ခိုေစ်းကြက္က ဘယ္လိုလို႔ ေပၚလာလည္းဆိုေတာ့ စက္တပ္ယာဥ္ေတြက တစ္ဆင့္ခံမ်ိဳးေကာက္ တယ္ ။ ေကာက္ၿပီးေတာ့မွ ခုန တၿခားၿခား ေသာ သံုးစြဲသူေတြလက္ထဲထည့္ရတယ္ ။ ႏိုင္ငံေတာ္က သတ္မွတ္ထား တဲ့ေစ်းနဲ႕ၿပင္ပ ေပါက္ေစ်းက ႏွစ္ဆေလာက္ကြာေနေတာ့ရုတ္တရက္ႀကီးလႊတ္ေပးလိုက္ရင္ ေနာက္ဆက္တြဲ အက်ိဳးဆက္ ေတြၿဖစ္ လာႏိုင္တယ္ ။ ဒီေမွာင္ခိုေစ်းကြက္ရဲ႕ အဓိကတရားခံ ကဘာလဲ။ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ေတြ အဲဒီေလာက္ဆီသံုး စရာမလိုဘူး ။ ဒီကေနၿပီးေတာ့မွ တစ္ကယ္သံုးစြဲသူ လက္ထဲကို တိုက္ရိုက္ၿဖန္႔ၿဖဴးေပးႏိုင္ရင္ၿပီးမွာ ။ တစ္ဆင့္ခံၿဖန္႔ၿဖဴး ေနရလို႔ ဒီၿပႆနာေတြၿဖစ္ေနရပါတယ္ ။ ဒါေလးကို ေပၚလြင္ထင္ရွားခ်င္လို႔ ေမး တာပါ ။””
ေဒါက္တာၿမတ္ဥာဏစိုးက ဘာေၿပာခ်င္တာတံုး ၊ ဆီစာအုပ္ေတြၿပန္လုပ္ၿပီး တန္းစီရတာ အမွန္လို႔ေၿပာခ်င္ တာလား ။ ႏိုင္ငံေတာ္ကသတ္မွတ္ထားတဲ့ေစ်းဆိုတာက ေကာ( အဲလိုသတ္မွတ္ တာအမွန္လို႔ေၿပာခ်င္တာလား )၊ ၿပင္ပေပါက္ေစ်းနဲ႕ ႏွစ္ဆေလာက္ကြာတယ္ ဆိုေတာ့ ၀ယ္ယူသူက ၀ယ္စရာေန ရာမရွိလို႔ ရတဲ့ေနရာက ေရာင္းတဲ့ေစ်းနဲ႕ ၀ယ္ရတာမဟုတ္ဘူးလား ။
တကယ္သံုးစြဲသူကို တိုက္ရိုက္ၿဖန္႔ၿဖဴးေပးႏိုင္ရင္ၿပီးမွာဆိုေတာ့ ဘယ္သူက ဘယ္သူ႕ကို တိုက္ရိုက္ ၿဖန္႔ၿဖဴးမွာလဲ ။ ဘယ္ကုန္စည္ေတြမွာမ်ား ထုတ္လုပ္သူက စားသံုးသူကိုတိုက္ရိုက္ ၿဖန္႔ၿဖဴးတာမ်ိဳးရွိဖူးလို႔လဲ ။ လက္လီေတြ လက္ကားေတြ အဆင့္ဆင့္ သယ္ယူ ၀ယ္ယူ တစ္ဆင့္ၿပန္ေရာင္း ရတဲ့ကုန္စည္ေတြဘဲ မဟုတ္ပါလား ။
ၿပင္ပေပါက္ေစ်းနဲ႕ ႏွစ္ဆေလာက္ကြာေနလို႔ ရုတ္တရက္ႀကီးမလြတ္ ေပးႏိုင္ဘူးဆိုေတာ့ ဘယ္ေတာ့ လႊတ္ေပးမွာလဲ ၊ ႏွစ္ဆေလာက္ႀကီးမကြာေအာင္ အခုလို ဆီစာအုပ္ၿပန္လုပ္ၿပီးခြဲတမ္း စနစ္ေပးတာနဲ႕ ကုစား လိုက္တာ လား ။ ကၽြန္ေတာ္ အေတာ္ ဘ၀င္မက်ပါ ။ လူထုေထာက္ခံမႈမ်ားလို႔ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စား လွယ္ႀကီးၿဖစ္လာတဲ့သူကို လူထုေထာက္ခံမႈနည္းလို႔ ကိုယ္စားလွယ္မၿဖစ္လိုက္တဲ့ က်ေနာ္ ေနမ်ိဳးေ၀က ေ၀ဖန္တာေတာ့ ခပ္ခ်ာခ်ာ ေ၀ဖန္ခ်က္ၿဖစ္ေကာင္းၿဖစ္ႏိုင္ပါသည္ ။ ““သို႔ေသာ္ လူနည္းစုကိုယ္စားၿပဳ အၿမင္ေလးေပါ့ဗ်ာ””- ဆိုတာကိုေတာ့ ေၿပာခ်င္ပါတယ္ ။
ဓါတ္ဆီေတြတန္းစီၿပီး ၿပန္ေရာင္းစားသည္ ။ ၿပင္ပေပါက္ေစ်းက ႏွစ္ဆေလာက္ ၿမတ္တာကိုး ေရာင္းစားေပမေပါ့ ။ ကၽြန္ေတာ့္မွာကားမရွိလို႕သာေပါ့ ကားမ်ားရွိလွ်င္ ႏွစ္ဆေလာက္ၿမတ္ေနလွ်င္ တန္းစီၿပန္ေရာင္းစားေသာ လူေတြထဲကၽြန္ေတာ္ ပါေကာင္းပါႏိုင္သည္ ။ လူသည္ တြက္ေခ်ကိုက္ တာလုပ္ မည္ ။ ဒါသည္ လူေတြလုပ္တတ္တဲ့ အလုပ္ၿဖစ္သည္ ။
ကၽြန္ေတာ့္မွာ မီးစက္ရွိသည္ ။ ဘိုကေလးမွာ စက္ေလွရွိသည္ ။ ေမွာင္ခိုဆိုေသာ ဆီဆိုင္မွ မ၀ယ္လွ်င္ ဘယ္ဆိုင္ကမွမေရာင္း ။ ဆီေမွာင္ခိုဆိုင္ဆိုေသာအမည္နာမတပ္ရန္ မလို ။ စက္ဆီသည္ လူကိုဖ်က္ဆီးေသာ ကုန္စည္မဟုတ္ လြတ္လပ္စြာေရာင္းခ်ခြင့္ ဘာ့ေႀကာင့္မေပးရသနည္း ။
( အခြန္ နဲ႕ မီးလံုၿခံဳေရး အဆင့္သတ္မွတ္ၿပီး ေရာင္းခြင့္ေပး ရမည္ ။ အစိုးရသစ္က ဘာလို႔မေပးရဲ ရမည္ နည္း ။ )
ဟိုးယခင္ဆိုရွယ္လစ္ ေခတ္ကတည္းက စက္ဆီကို ေမွာင္ခိုသာ၀ယ္ရသည္ ။ န၀တေခတ္ မွာလည္း ေမွာင္ခိုသာ ၀ယ္ရသည္ ။ ယခုလည္းေမွာင္ခိုသာ၀ယ္ရသည္ ။ ေမွာင္ခိုမ၀ယ္လို႕ တၿခားေနရာ ၀ယ္စရာမရွိ ။
ရန္ကုန္မွာ တစ္ဂါလံ ၄၅၀၀ က်ပ္ ဆိုလွ်င္ၿဖင့္ ရန္ကုန္မွတစ္ဆင့္သယ္ယူ ရတဲ့ေနရာမွာ ၅၀၀၀ က်ပ္ ေတာ့ ေက်ာ္ေပလိမ့္မည္ ။ လမ္းစရိတ္ရွိတာကိုး ။
အစိုးရက အေရာင္းဆိုင္ေတြကို ဘာ့ေႀကာင့္ေစ်းႏႈန္းသတ္မွတ္ ေရာင္းခိုင္းရသနည္း ။ ၿပန္ေရာင္းလို႔ ကိုက္လွ်င္ ကားေတြတန္းလာစီမည္ ။ ဆီဆိုင္က အၿမတ္ပိုရေအာင္ ဆီေစ်းတင္လိုက္ေပါ့။ ရွင္းသည္ ။ ဒါဆို ဆီေရာင္းတဲ့သူ တြက္ေခ်ကိုက္လာလိမ့္မည္ ။ တြက္ေခ်ကိုက္လွ်င္ၿဖင့္ ဆီဆိုင္ဖြင့္ခ်င္သူ ေတြမ်ားလာမည္ ။ ဆီဆိုင္ဖြင့္ခြင့္ကို အစိုးရကေပါေပါသီးသီးခ်ထားမေပးခ်င္လို႔ ညစ္ထားတာလား ဟုေမး စရာရွိလာသည္ ။ ပတ္သက္မႈႀကီးႀကီးမားမားရွိေနလို႔ လားဟုေမးစရာရွိလာသည္ ။
ဆီဆိုင္ေတြအၿပိဳင္အဆိုင္ဖြင့္လာလွ်င္ တန္းစီတိုးစရာမလိုေတာ့ ၊ ရပ္ကြက္ထဲမွာပါ ကုန္သည္ႀကီး ေတြက လက္ကုန္ႏိႈက္ၿပီး ဆီဆိုင္ေသးေသးေလးေတြ ကိုယ္စားလွယ္ခြဲၿပီး လိုက္ဖြင့္ မည္ ။ ၿမတ္တာကိုး ။ ေစ်းသည္ကိုး ၊ ၀ယ္လိုအားရွိတဲ့ေနရာ လိုက္ဖြင့္မွာေပါ့ ။ ဘိုကေလးလို နယ္ၿမိဳ႕ေတြလည္းလိုက္ဖြင့္ေပလိမ့္ဦး မည္ ။
ဒီေနရာမွာ ေဒါက္တာၿမတ္ဥာဏစိုးက ပုဂၢလိကကို လႊဲေၿပာင္းေပးၿပီးၿပီလို႔ေၿပာ ေသးသည္ ။ ဘယ္လိုလႊဲတာလည္း ႀကိဳက္ေစ်းနဲ႕ ေရာင္းခြင့္ေပးေပါ့ ။ ႀကိဳက္တဲ့ႏိုင္ငံက တင္သြင္းခြင့္ၿပဳ ေပါ့ ။ အစိုးရက အခြန္ေကာက္ - ေပါ့ ။ ( ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႀကီးကေၿပာထားသည္““အလုပ္လုပ္ႀကရမွာကၿပည္သူမ်ား သာၿဖစ္ၿပီးအလုပ္လုပ္ႏိုင္ေအာင္ ဖန္တီးေပး ရန္ႏွင့္ အခြန္အတုတ္ ရေအာင္ေကာက္ခံရန္မွာ အစိုးရ၏အလုပ္ၿဖစ္ပါေႀကာင္း”” )
ပုဂၢလိက အၿမတ္ႀကီးစားေတြ - ေစ်းတက္မွာေပါ့လို႔ ။ ၂၀၀၇ စက္တင္ဘာ ကလိုၿဖစ္မွာ ေပါ့လို႔ မေၿခာက္ နဲ႕ ။ ဘာမွမဆိုင္ ။ စက္တင္ဘာ အစအဆံုးကၽြန္ေတာ္သိသည္ ။ အႀကိဳ စက္တင္ ဘာ တံုးက ကိုဂ်င္မီက ေၿပာေသးသည္ ဆီေစ်း ႏွစ္ဆတက္ေတာ့ က်န္တာေတြ ေစ်းႏွစ္ဆတက္ မည္တဲ့ ဘာမွမဆိုင္ (ရွင္းခဲ့ၿပီး) ။ အစိုးရက ဟိုးယခင္ တစ္သက္လံုးစိုက္ထုတ္အရံႈးခံေရာင္းခဲ့ဘူးၿပီ။ အခိုက္အတန္႔ ကာလကေလး အမ်ားၿပည္သူ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး ယာဥ္ေတြေလာက္ အရံႈးခံစိုက္ထုတ္ ေရာင္းလိုက္ ယံုမွ်ၿဖင့္ ေၿပလည္ မည္ ။ ( အခိုက္အတန္႔သာေၿပာသည္ )
တစ္ခုေတာ့ၿပႆနာရွိသည္ ။ ဆီေစ်းေတြ အၿမတ္ႀကီးစားေတြက အရမ္းတင္လွ်င္ က်ေနာ့္တို႔ မိတ္ေဆြေတြ စက္ဆီ ႏိုင္ငံၿခားကတင္သြင္းၿပီးၿပန္ေရာင္းခ်င္လာလွ်င္ အစိုးရက ခြင့္ၿပဳဖို႔လိုသည္ ။ ဘာဘာညာညာေတြ စစ္ေဆးေနလို႔ေတာ့မၿဖစ္ ။ အမ်ိဳးမေတာ္လွ်င္ ဆီမေရာင္းရ ဆိုတာ မရွိလွ်င္လံုေလာက္ ေပၿပီ ။
(၅) ေမာ္ေတာ္ကားေတြ တန္းစီၿပန္ေရာင္းလို႔ ဆိုတာ -
ေမာ္ေတာ္ကားေတြ ႀကိဳက္သေလာက္၀ယ္ခြင့္ေပးလိုက္ ၊ စာအုပ္မလိုဘူး ။ ႀကိဳက္တဲ့ဆိုင္က၀ယ္ ။ ဒီလိုဆို ၿပန္ေရာင္းဖို႔ ကိုက္ေလသမွ် လက္ဦးသူက အသကုန္လွိမ့္၀ယ္လိမ့္မည္ ။ ၿပီးလွ်င္သြန္ ပစ္မည္မဟုတ္ ဆီေကာက္တဲ့ သူကိုၿပန္ေရာင္းမည္ ။ တစ္ေန႔ေပါ့ ။ ထပ္ေရာင္း ။ ေနာက္ ေန႔ ။ ဆပ္ပလိုင္း ဆိုက္က ႏိုင္ႏိုင္ၿဖည့္ေပးယံုသာရွိသည္ ။ ဘယ္သူမွ အသံုးမရွိဘဲမီးထိုင္ရိႈ႕ေနမည္မ ဟုတ္ ။ လက္လီ ေစ်းကြက္ထဲမွာ လံုေလာက္သြားလွ်င္ ၿငိမ္သြားေပလိမ့္မည္ ။ တရုပ္က နယူးကလီးယား ကာကြယ္ေဆး အိုင္အိုဒင္းဆား ေလွာင္တဲ့သူလို ဆီေလွာင္တဲ့သူ/တန္းစီသူ သတ္ေသခ်င္စိတ္ ေပါက္သြားမည္ ။
အမွန္က ၀န္ႀကီးဌာနႀကီးေတြအလိုက္ ပတ္သတ္မႈႀကီးမားေနေသာ ေလာင္စာဆီ အလြဲသံုးစား မႈေတြဘက္က ေစ်းေကာင္းမရလို႔သာ စက္သံုးဆီ လြတ္လပ္စြာေရာင္းခ်ခြင့္ကို ဗိုင္းရပ္စ္ကိုက္ခိုင္း တာလားလို႔ ေမးၿမန္းရမလိုၿဖစ္လာ သည္ ။
(၆) ဆီစာအုပ္ကိစၥ ရွင္းပါဦးမည္
သတ္မွတ္ခ်က္ စာအုပ္နဲ႕ေပးစဥ္ကလည္း အၿပင္မွာ ေမွာင္ခိုဆိုင္ရွိသည္ ။ ခဏတာေလး လြတ္လြတ္ လပ္လပ္ေပးေရာင္းေတာ့လည္း ေမွာင္ခိုဆိုင္ရွိသည္ ။ အခု စာအုပ္နဲ႕ၿပန္လုပ္ေတာ့လည္း ေမွာင္ခိုဆိုင္ရွိသည္ ။
ဒါဆိုလွ်င္ ေမွာင္ခို ႏွင့္ ေမာ္ေတာ္ကားေတြ ဆီစာအုပ္ လုပ္ၿခင္းမလုပ္ၿခင္းမဆိုင္လို႔ ယူဆရေတာ့ မည္ ။ ေမာ္ေတာ္ကား ေတြက လာေသာ ေမွာင္ခိုဆီသည္ ဘာမွမဟုတ္ ေမာ္ေတာ္ကားဆီတိုင္ကီသည္ သာၿမင္ေညာင္ည သာဆန္႔သည္ ။ ၅ ဂါလံမွ ဂါလံ ႏွစ္ဆယ္ သာၿဖစ္သည္ ။ ထိုမွ်ေလာက္သည္ ေမွာင္ခိုမ ေလာက္ ။ ထိုကားေတြသည္ လမ္းေဘး မွာ ပုလင္းေလး/ပံုးေလး တိုင္ကီေလး ေထာင္ေရာင္းသူေတြထံသာ ၿပန္ေရာက္သည္ ။ ထိုသူေတြက အိမ္သံုးေလးေတြ လမ္းႀကံဳကားေလးေတြ ကိုသာ ၿပန္ေရာင္းသည္ ။ ဟဲဗီး ဆီေမွာင္ခိုဆိုသူ ေတြအတြက္ သြားႀကားပင္မညပ္ ။ အမွန္တကယ္ ဆီတရားမ၀င္ေစ်းကြက္ ( ခိုးထုတ္ၿပန္ေရာင္း အလြဲသံုးစားေစ်းကြက္က ) ဂါလံ ႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္ေသာ ေဘာက္ဆာကားေတြ တစ္အုပ္တစ္မ ႏွင့္ အလုပ္လုပ္ေနႀကတာၿဖစ္သည္ ။ ဂါလံ ႏွစ္ေထာင္ ေက်ာ္ ေသာ ေဘာက္ဆာ ဆယ္စီးေလာက္ ကိုင္မထားဘဲ တရားမ၀င္ ဆီလမ္းေႀကာင္းကို မတိုးႏိုင္ ။
(၇) အဓိကအနာကို လမ္းေႀကာင္းလႊဲ
ေမာ္ေတာ္ကားေတြ ဆီထုတ္ၿပန္ေရာင္းလို႕ဟူေသာ ဆင္ေၿခသည္ - အဓိက အနာကို မကုခ်င္လို႔ လမ္းေႀကာင္းလႊဲေသာ အနာသာၿဖစ္သည္ ။ ကင္ဆာ မကုခ်င္လို႔ ၀ဲေၿခာက္ကို လက္ညိႈးထိုးေနၿခင္းမ်ိဳး ဂ်ာနယ္လစ္ ေတြ၏ ဘုမသိဘမသိ ေမးခြန္းေလးေတြ အေၿဖေလးေတြ က မ်က္ေစ့လည္သြားႏိုင္သည္ကို သတိထား ရန္လိုပါေႀကာင္း။ မႀကာမီ အခ်ိန္အတြင္း အနာေရာဂါ ဇစ္ၿမစ္မ်ားကို ေၿဖးေၿဖးမွန္မွန္တင္ၿပသြားပါမည္ ။ ယခုအခ်ိန္တြင္ အခ်က္အလက္ အေထာက္အထားမ်ား တိတိက်က်မပါဘဲ (တမင္ခ်န္လွပ္) ေၿပာဆိုသြား ၿခင္းသာၿဖစ္ၿပီး အခ်က္အလက္တိတိက်က်ကို အက်င့္ပ်က္ ၿခစားမႈ တိုက္ဖ်က္ၿခင္း အဆင့္ ႏွစ္ မွစတင္ၿပီး တိုးတက္ ေဖာ္ထုတ္တင္ၿပသြားပါ မည္ ။
ေမလထုတ္ဒိုင္ဗားစတီးစာစဥ္မွ
ဤေဆာင္းပါးၿဖင့္ တင္ၿပေဖာ္ထုတ္ရာ ယခုအခါ ေမာ္ေတာ္ကားမ်ားဓါတ္ဆီ တန္းစီမႈ မလုပ္ရေတာ့ ႀကိဳက္ေရာင္း ႀကိဳက္၀ယ္စနစ္ၿဖစ္သြားသည္ကိုေတြ႕ရမည္ ။
Tags:
ေဆာင္းပါး
Leave a comment